Lets have break a while

Monday, February 7, 2011

Kereta Curi..apa kataku

Assalammualaikum & Hai,

Lama betul dah tak tulis dlm blog ni. This year 2011, aku nak pertingkatkan "blogging" aku kat c ni (aiseyman semangat lah kunu ni hehe)..rasa nak betul2 berkecimpung dgn blogging ni secara mendalam. Hopefully it will be successful. Harap sesiapa yg membaca blog ni dpt mendoakan impian aku..amin.

Anyway, before i forget ni...(adui pakai "i" lagi..) nak cerita satu hal pagi ni berlaku kat depan hotel aku kerja. Masa aku sampai ke tempat kerja, depan kawasan tu ada beberapa orang awam & anggota polis sedang berdiri berhampiran sebuah kenderaan 4 wheel drive (Prado)..klu x silap dalam pukul 8 pagi. So, aku tanya kat sekuriti kat hotel apa yang berlaku. Sekuriti tu ckp kereta prado tu, kereta curi. Orang awam yang berdiri sana adalah pemiliknya bersama dengan ahli keluarga.
Menurut cerita, kereta ni hilang di Lahad Datu, Sabah selama 2 bulan. Entah dengan secara x sengaja kereta ni di temui parking oleh salah seorang ahli keluarga pemilik. So, pemilik itu datang dan melaporkan kepada Polis. Di pendekkan cerita pasal laporan, so ada 4 orang anggota polis dtg dengan siap pakaian uniform lah..pangkat mcm 1 calit ja. Mcm biasa buat kerja rutin mereka, soal sana soal sini. Procedure lah kan. Tapi...satu ja aku rasa x kena, knapa pemilik dgn polis tu berdiri dekat dgn kereta tu sepanjang masa?
Mengapa aku tanya begitu?..Andai kata lah, pencuri tu menginap di hotel tmpt aku kerja tu atau mgkn dia berada di kawasan berhampiran, Takkan lah dia nak datang ambik kereta tu klu nmpk polis tgh dok berdiri dekat kereta tu. Knapa polis tu x plan buat satu perangkap utk menangkap si pencuri kereta tu.? apasal berdiri dekat kereta tu smbil tgk hotel ja. Penjahat pn bukan nya bodoh, nak p ambik kereta tu klu nmpk polis dok berdiri kat situ. Patut buat 'undercover' lah. Ini tidak, smpi kereta penunda dtg, angkat kereta tu ke balai ja. terus cerita habis. PENCURI tu macam mana? dpt di kesan kah tak? kes ni 'kecurian kereta' kira selesaikah?
Pada pendapat akulah kan, pencuri tu mesti happy sebab dia terselamat dari kena tangkap. Polis patut buat plan atau apa2 ja yg berpatutan supaya pencuri kereta tu tertangkap. ni tidak, tggu kereta penunda dtg then ....tak tau apa jadi.
Apapun, itu di luar bidang aku..terpulang kpd yg berkenaan ja lah yg ambik tindakan.
Syukurlah pemilik kereta tu dpt keretanya balik. Aku rasa mcm something yg tak betul atau tak ngam, klu di fikirkn. 
Untuk pengetahuan semua, aku tulis ni bukan sebab aku benci polis kah atau apa. Aku tabik hormat dgn polis2 di Malaysia dan bukan semuanya polis ni jahat/kurang pandai, cuma cerita benar ni yang ingin dikongsikan bersama teman2 semua.

P/s- aku risau pulak sbb pencuri tu x di kesan

Orait geng semua, until some other time, we shall share stories again...peace..LOVE Malaysia. 


No comments:

Post a Comment

Follow Me!
Get this widget here